Frihed eller afhængighed

//Frihed eller afhængighed
Frihed eller afhængighed2018-09-05T12:57:30+00:00

Frihed eller afhængighedThinking_Brain_Gear_web-300x276
– sådan vender du den dårlige vane

Alle mennesker ved, at det ikke er sundt at ryge, overspise, eller fylde sig med kaffe og sukker. Alligevel hænger vi ofte fast i den dårlige vane, sjældent er det uvidenhed der er problemet – oftest er det mangel på overskud. Selvom vi ved, at en ændring af den dårlige vane vil give os mere energi på sigt, kræver det et eller andet basis-overskud at sætte den gode lavine i gang.

I de mest succesrige behandlinger for afhængighed, sker der en proces i patienten på det følelsesmæssige plan. Som oftest har man længe ladet stå til, bagatelliseret de negative sider af misbruget og ladet tingene sejle. Behandlingen fører tit til en erkendelse og en øget bevidsthed af hvad man faktisk har gjort imod sin krop – og dermed sig selv. En slags ”aha-oplevelse” som åbner øjnene, og får det til at stå klart at ”nu skal det dæleme være slut!”. Denne nye viljestyrke er guld værd, og ofte er det den som skaber en varig forandring.

Denne erkendelse eller viljestyrke, kan i mine øjne vedligeholdes med f.eks. kraveben/åndedrætsøvelsen – så man bliver ved med at huske på, hvorfor man f.eks. holdte op med at ryge – og hvorfor det ikke er ligegyldigt, om man lige falder lidt i på næste lørdag. Når du bryder din dårlige vane er det ikke bare en gave til din krop, men også en sejr for din personlighed. Sådanne sejre udvikler os, styrker os og giver tit modet på at ændre endnu flere ting i vores liv til det bedre. Med TFT får du den fornødne vilje og kampgejst der skal til for at få kickstartet din nye livsstil.

Rygning, fed mad, overspisning, komælk, hvidt brød, kaffe, sukker & lightprodukter…

Vi bruger 4 teknikker til behandling af ovennævnte. Effekten er overraskende for de fleste!

1) Kraveben/åndedrætsøvelsen (læs instruktionen i denne folder).

2) Toksin-udrensningsøvelse

  • Hold med håndfladerne på pande og baghoved
  • Træk vejret dybt og pres på pande og baghoved ved udåndingen
  • Luk øjnene og tænk på det toksin som du ønsker at stoppe trangen til. Tænk på lugten og smagen af det. Lav 3 udåndinger og 3 indåndinger imens du presser på udåndingen.
  • Gentag øvelsen som beskrevet ovenfor, men denne gang skal du presse på indåndingen.

3) ”Overdose-behandling”
Uanset hvor godt man synes en cola smager, eller hvor meget man holder af at ryge, kender vi alle til den ubehagelige følelse af at have fået for meget af det vi elsker at indtage. Vi skal nu fokusere på hvordan utilpas man er efter at have indtaget for meget røg, sukker, fed mad, eller hvad ens problem er. Med TFT kan vi forstærke dette ubehag, så du fremover vil føle afsky i stedet for lyst til produktet. Under behandlingen opstår tit kvalme eller utilpashed blot ved at tænke på det man før var afhængig af. Metoden er kendt fra hypnose og er særdeles effektiv.

4) Behandling af trangen til et produkt
Vi fokuserer på lysten og trangen, og igennem denne behandling forvandles det lækre og tiltrækkende som oftest til noget tomt og ligegyldigt. Denne behandling er ofte med til at bryde den del af afhængigheden, som ligger i vanens magt. Ofte er vores last linket til en belønning, en form for kvalitetstid eller hygge som vi føler vi giver køb på hvis vi stopper med afhængigheden.

Behandlingen fører tit til en erkendelse og en øget bevidsthed af hvad man faktisk har gjort imod sin krop – og dermed sig selv. En slags ”aha-oplevelse” som åbner øjnene, og får det til at stå klart at ”nu skal det dæleme være slut!”. Denne nye viljestyrke er guld værd, og ofte er det den som skaber en varig forandring. Denne erkendelse eller viljestyrke, kan i mine øjne vedligeholdes med f.eks. kraveben/åndedrætsøvelsen – så man bliver ved med at huske på hvorfor man f.eks. holdte op med at ryge – og hvorfor det ikke er ligegyldigt om man lige falder lidt i på næste lørdag. Når du bryder din dårlige vane er det ikke bare en gave til din krop, men også en sejr for din personlighed. Sådanne sejre udvikler os, styrker os og giver tit modet på at ændre endnu flere ting i vores liv til det bedre.